Youngtimer

Youngtimers; voordelig een auto van 15 jaar oud leasen
Het leasen van een auto voor de zaak, is iets wat door veel autobestuurders wordt gedaan. Wanneer je de auto ook af en toe voor privégelegenheden gebruikt, zal je daarvoor wel moeten bijbetalen. Daarom is het interessant om eens te bekijken wat de mogelijkheden zijn wanneer je je aan de youngtimer regeling waagt. Daarbij lease je een auto die minstens 15 jaar oud is, om zo de kosten laag te houden. Logischerwijs kun je daardoor flink wat belastingkosten besparen. Maar hoe slim is zo’n investering eigenlijk? Laten we er iets dieper induiken.

Bijtelling voor een leaseauto voor privégebruik
Wanneer je de auto van de zaak privé gebruikt (voor meer dan 500km per jaar), krijg je te maken met bijtelling. Bijtelling is een bedrag dat wordt opgeteld bij je inkomen en waarover je extra belasting betaalt. Afhankelijk van het bouwjaar van de auto, wordt dat bedrag – dat steeds voor vijf jaar geldt – bepaald. Bij nieuwe auto’s ligt het relatief hoog. Dus wil je op je geld letten, kies dan bewust. Een auto is al direct veel minder waard, zodra deze de garage uitrijdt. En zelfs tweedehandsauto’s kunnen nog veel bijtelling krijgen, omdat dat over de nieuwwaarde berekend wordt.

Kat in de zak of kat in het bakkie?
Wanneer je een tweedehandsauto koopt, kan de bijtelling alsnog relatief hoog zijn. De bijtelling is vaak 25 procent van de catalogusprijs van de auto. Kocht de eerste eigenaar de auto voor een bepaald bedrag en nam jij die na één jaar van hem of haar over?  Je komt dan al snel aan 5 duizend euro bijtelling per jaar wat je moet afdragen aan de belasting. Gelukkig is er een voordelige optie; de youngtimer regeling. Daarbij lease je een auto van minimaal 15 jaar oud, waarover je 35 procent bijtelling betaalt op basis van de dagwaarde, in plaats van de nieuwwaarde.

De risico’s bij het leasen van een youngtimer
Hoewel het de jaren daarop alleen maar voordeliger wordt (omdat de dagwaarde van je auto steeds lager wordt) zijn er ook risico’s aan verbonden.

  • Meer benzineverbruik;
  • Meer uitstoot van stikstofmonoxide;
  • Een verbod op bepaalde milieuzones;
  • Extra reparatiekosten.

Lees je dus goed in voordat je aan een youngtimer regeling begint, want je moet hier zeker de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. We leggen de bovengenoemde risico’s verder uit.

Meer benzineverbruik; hoe zit dat dan?
Youngtimers zijn oudere auto’s en verbruiken meer benzine dan nieuwere auto’s. Dat komt doordat de motoren van nieuwe auto’s een stuk efficiënter zijn dan de motoren die voorheen geproduceerd werden. Programmamanager van Energie in huis en Mobiliteit van Milieucentraal Puk van Meegeren, zegt dat nieuwe auto’s naar schatting zo’n 15 procent zuiniger zijn dan auto’s met een bouwjaar van 2001 tot 2004. Je zal dus meer fiscaal voordeel ervaren met een youngtimer, maar dus ook meer kosten voor het benzineverbruik.

Youngtimers zijn slechter voor het milieu
Oude auto’s stoten meer fijnstof uit dan nieuwe auto’s. Hoe meer kilometers je ermee maakt, hoe groter het verschil tussen een oude en nieuwe auto. Wil je evengoed een youngtimer? Dan kun je erover nadenken om een youngtimer met benzinemotor te nemen in plaats van met dieselmotor. Oude auto’s die op diesel rijden stoten meer fijnstof uit dan nieuwere auto’s met een dieselmotor. Daardoor betaal je per kilometer meer milieubelasting. Oude benzineauto’s zijn ook slechter voor het milieu dan nieuwe benzineauto’s, maar het verschil ligt lager dan bij dieselauto’s. Een nog meer milieubewuste keuze zou een elektrische auto zijn.

Met een dieselmotor mag je niet overal rijden
De wereld wordt (gelukkig) steeds milieubewuster en daardoor mag je met sommige motoren niet meer in bepaalde gebieden rijden. Die gebieden worden milieuzones genoemd. Op die manier proberen gemeentes luchtvervuiling tegen te gaan. Woon je in Amsterdam, dan kun je zelfs geen nieuwe parkeervergunning meer aanvragen als je een dieselauto van vóór januari 2005 of een benzineauto van vóór juli 1992 hebt. Niet alleen in Nederland worden steeds meer milieuzones aangewezen, ook andere landen doen hieraan mee. Dat is dus iets om rekening mee te houden wanneer je veel reist.

Extra reparatiekosten bij een oudere auto
Het fiscale voordeel mag dan wel een stuk gunstiger uitpakken wanneer je in een oudere auto rijdt, maar de kans op extra onderhoudskosten is ook hoger. “Auto’s die tussen de jaren ‘80 en 2000 gemaakt zijn, hebben wel een langere levensduur gekregen en zijn veiliger en schoner geworden. Toch moet je wel rekening houden met het feit dat oude auto’s sneller toe zijn aan reparaties dan nieuwere versies. Dat komt door de leeftijd van de auto en de opgebouwde kilometerstand.” Dat laat Erik Jan de Jong van ANWB Autoexperts weten. Kies daarom voor een youngtimer waarvan de onderhoudsgeschiedenis bekend is.

Toch zijn youngtimers populair
Zo lang je weet waar je aan begint en je je youngtimer koopt bij een betrouwbare autodealer, kan het toch een interessante aankoop zijn. Kijk goed naar de technische staat van de auto, want de kilometerstand zegt ook niet alles. En heb je er zelf niet veel verstand van, neem dan iemand mee die dat wel heeft. Je kunt beter extra voorzichtig zijn, dan dat je achteraf spijt krijgt van je aankoop. Het aantal youngtimers is in de afgelopen tien jaar van 9 naar 19 procent gestegen, dus er is zeker een toename te zien in het aantal kopers ervan.

De dagwaarde van een youngtimer bepalen; hoe doe je dat?
Wanneer je een youngtimer hebt gekozen, weet dan dat de Belastingdienst je om bewijs kan vragen van de dagwaarde ervan. Het is daarom belangrijk om te weten hoe je de dagwaarde kunt bepalen. Zo kun je de aankoopfactuur hiervoor gebruiken, als je de youngtimer net hebt aangeschaft. Wanneer je de auto al iets langer in bezit hebt, kan je hier een taxatierapport voor inzetten. Ieder jaar mag je de dagwaarde bijstellen, waarvan je de uitkomst eventueel kunt vergelijken met de gratis kentekenchecks die op internet beschikbaar zijn. Hoewel het maar een indicatie is, kan het je wel een beeld geven.