Uurtarief zzp’er

Je bent al zzp’er of wil graag aan de slag als zzp’er, maar wat voor uurtarief ben jij van plan te vragen? Deze belangrijke factor valt niet te verwaarlozen, want het bepaalt immers hoeveel jij gaat verdienen en wat voor soort bedrijven je aantrekt met jouw uurtarief. Veel zzp’ers werken – vooral in het begin – voor een nogal laag uurtarief.

Het is dan ook erg lastig voor een starter om een goed uurtarief te bepalen. Je weet nog niet precies wat jouw uren waard zijn en je moet meestal eerst de markt aftasten.

Veel zzp’ers hebben de eerste jaren nog een extra inkomen naast het inkomen uit het eigen bedrijf. Dat is niet erg, maar het komt vaak doordat ze niet genoeg verdienen met hun eigen bedrijf. Ze halen er niet voldoende inkomen uit omdat hun uurtarief te laag is, of soms omdat hun uurtarief  te hoog is waardoor ze weinig klanten aantrekken.

Maar hoe kun je als zzp’er nu een goed uurtarief bepalen? Wij gaan hier straks verder op in.

Stel jezelf de volgende vragen 

Het is goed om eerst bij jezelf ten rade te gaan en een aantal vragen te beantwoorden:

  • Hoeveel wil je netto verdienen?
  • Hoeveel uren kun je factureren per week?
  • Hoe hoog zijn je kosten?
  • Hoeveel vrije dagen wil je per jaar?
  • Wil je jezelf verzekeren voor arbeidsongeschiktheid?
  • Wil je geld opzij zetten voor je pensioen?

Op basis hiervan kun je je tarief gaan bepalen. Het uurtarief wordt natuurlijk vooral bepaald door vraag en het aanbod. Wanneer je het drukker hebt, verhoog je je uurtarief meestal. 

Urenregistratie

Je kunt je uurtarief pas goed bepalen als je exact weet hoeveel tijd je per klus kwijt bent. In het begin is het altijd wat aftasten, maar een urenregistratie-programma kan je hierbij wel goed helpen. 

Je leert al snel hoeveel uren je daadwerkelijk werkt voor een klant, maar ook hoeveel uren je kwijt bent aan zaken zoals het op orde houden van je administratie of het maken van offertes.    

Het nadeel is dat je zo pas achteraf erachter komt wat je had moeten rekenen, terwijl je vooraf een uurtarief afgesproken had met je klant. 

Het is ook lastig om bij een vervolgtraject deze klant een hoger uurtarief in rekening te brengen. Voordeel is wel, dat je bij een nieuwe klant beter weet welk uurtarief je gaat vragen.

Je werkuren goed berekenen

Houd er rekening mee dat jouw waarde vooral afhangt van je ervaring, je opleiding, van je specialisme en vraag en aanbod. Van buitenaf gezien, lijkt het vaak ideaal om zzp’er te zijn . Een uurtarief van €40 is voor een klusjesman niet ongewoon en je rekent jezelf al snel rijk. 

Het kan echter zomaar gebeuren dat je niet kunt werken door ziekte of door een kapot bestelbusje en dan blijkt die €40 per uur die je vraagt niet dekkend te zijn om deze situaties op te vangen. Probeer dus een uurtarief te vragen waarmee je verwacht het in ieder geval een jaar vol te kunnen houden en waarbij je dus ook genoeg hebt om bijvoorbeeld je bestelbusje te laten repareren, als dat nodig mocht zijn. 

Omgaan met kortingen geven aan klanten

Als je voor een project €2800 aan een klant vraagt, maar de klant vertelt je een budget van €2500 te hebben, wat doe je dan? Je bent misschien bereid te zakken; je maakt je klant hier immers blij mee en jij hebt weer inkomen! De kans dat je achteraf spijt krijgt, zit er echter wel in.

Je klant probeert bijna altijd korting te vragen en waarschijnlijk heeft hij weldegelijk een budget dat volstaat. Budgetten zijn slechts een planning en moeten bijna altijd worden aangepast. 

Als deze klant vervolgens een tweede order plaatst of een klant naar jou doorstuurt, wat ga je dan berekenen? Je wil ervoor zorgen dat iedereen tevreden blijft, maar als je nieuwe klant geen korting krijgt – terwijl dat de reden is dat hij bij jou wil kopen – gaat hij misschien naar een andere leverancier toe. 

Korting geven kan voor lastige situaties zorgen. Je kunt soms beter een goede, vaste prijs hanteren, zonder korting. Het blijft natuurlijk altijd schipperen voor je, want de klant kan ook naar een andere leverancier gaan als z’n budget werkelijk te laag is om bij jou te kunnen bestellen. 

Maar niet getreurd beginnende ondernemer, want op een gegeven moment zal je een goede neus voor deze situaties ontwikkelen!

Conclusie

In 2018 was het gemiddelde uurtarief €46, in 2019 rond de €49 en het zal in 2020 ongeveer tussen de €50 en €60 per uur liggen.

Jouw ideale uurtarief berekenen is wellicht niet heel makkelijk, maar ozo belangrijk. 

Let dus goed op dat je niet te laag gaat zitten, maar ook zeker niet te hoog: zodra je doorgroeit en meer werk hebt, kun je je uurtarief altijd nog verhogen. Hoe meer ervaring je krijgt, hoe meer je inziet wat je per uur kunt vragen.

You May Also Like
AIDA-model 4

AIDA-model

Wat is het AIDA model en waar staan deze letters voor? Het AIDA diagram heeft alles te maken…