USP unique selling point

Unique selling points (USP) of unique selling propositions

Unique selling points (USP), of ook wel unique selling propositions genoemd, zijn de essentie van wat jouw product of dienst beter maakt dan die van concurrenten. Bij (online) marketing is het duidelijk en snel overbrengen van jouw USP’s één van de belangrijkste aandachtspunten om als zzp’er potentiële klanten aan te trekken en jouw bedrijf daarmee tot een succes te maken.

Waarom zijn unique selling points belangrijk?

Unique selling points definiëren de unieke positie van jouw bedrijf op de markt en vormen eveneens de kern van jouw bedrijf: de toegevoegde waarde die jij aanbiedt en het probleem dat jij oplost. Sterke USP’s verwoorden heel duidelijk specifieke voordelen, voordelen die al jouw concurrenten niet kunnen bieden en waardoor jij jezelf dus profileert.

Want als alle producten hetzelfde zouden lijken, weten jouw potentiële klanten niet welke voor hen geschikt zijn. Duidelijk zijn over jouw unique selling points helpt hen mee onderscheid te maken tussen de verschillende keuzes die voor hen beschikbaar zijn. Het is zodoende een cruciaal onderdeel van jouw sales. En dan vooral online, alwaar consumenten zoveel meer mogelijkheden hebben.

USP’s kunnen ook intern een belangrijke rol vervullen, aangezien het jou als zzp’er dwingt om de missie van jouw bedrijf en de reden van je bestaan ​​te overwegen. Een succesvol bedrijf laat vaak duidelijk zien wat hen van hun belangrijkste concurrenten onderscheidt.

Als eigenaar moet jij daarom goed overwegen en optimaal hierover communiceren voor wie jouw bedrijf precies bedoeld is, wat het is wat jou drijft om de diensten die jij aanbiedt aan te bieden en hoe je een unieke impact wilt maken.

Jouw USP’s zijn daarbij jouw belangrijkste onderscheidende factoren en de redenen waarom jouw klant juist bij jou zal kopen of een dienst zal afnemen. Het is daarom een belangrijk onderdeel van je gehele marketingstrategie voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Hoe jij jouw USP’s ontdekken kunt en kan gebruiken om je sales te stimuleren

Verplaats jezelf eens in de schoenen van jouw klant of cliënt. Ondernemers worden veel te vaak verliefd op hun eigen product(en) of dienst(en), dat zij al snel vergeten dat ze daarmee ook aan de behoeften van de klant moeten voldoen, dus niet enkel die van henzelf.

Neem zodoende eens afstand van jouw dagelijkse activiteiten en bekijk zorgvuldig wat jouw klanten echt willen. Stel je eens voor dat jij een eettentje hebt. Natuurlijk komen jouw klanten graag naar je restaurant om er te eten.

Maar is dit voedsel absoluut het enige wat ze willen? Waarom zullen ze steeds weer terugkomen en daarbij jouw concurrentie negeren? Het antwoord kan kwaliteit, gemak, betrouwbaarheid, vriendelijkheid, netheid, hoffelijkheid of klantenservice zijn.

Onthoud allereerst dat de prijs nooit de enige reden zal zijn waarom mensen iets kopen. Als jouw concurrentie je met goedkopere prijzen verslaan omdat ze groter zijn, moet jij een andere verkoopfunctie vinden die aan de behoeften van jouw klant voldoet en vervolgens jouw verkoop- en promotie inspanningen rond die functie opbouwen.

Weet zodoende wat het gedrag en de aankoopbeslissingen van jouw klanten zijn dat hen motiveert. Voor een effectieve marketing zou je in principe een amateurpsycholoog moeten zijn. Je moet weten wat klanten drijft en motiveert.

Ga zodoende verder dan de traditionele demografische gegevens van klanten, zoals leeftijd, geslacht, afkomst, inkomen en geografische locatie, die de meeste bedrijven namelijk verzamelen om hun verkooptrends te analyseren.

Voor jouw voorbeeld van het eettentje is het niet genoeg om te weten dat 75 procent van jouw klanten tussen de 18 en 25 jaar oud is. Je moet naar hun motieven kijken voor het kopen van jouw unieke menu’s, een mogelijke groepsdruk, gemak, enzovoort.

Een cosmeticabedrijf is een geweldig voorbeeld van een industrie die de waarde van psychologisch georiënteerde promotie kennen. Mensen kopen deze producten veelal op basis van hun wensen (een mooie vrouw zijn, luxe, glamour, et cetera), dus niet op basis van hun behoeften.

Ontdek daarom de echte redenen waarom klanten graag jouw dienst afnemen of product kopen, in plaats van die van een concurrent. Naarmate jouw bedrijf groeit, kan jij dit aan de beste informatiebron vragen: namelijk jouw klanten.

De restauranteigenaar kan hen bijvoorbeeld vragen waarom zij zijn eten lekkerder vinden dan die van anderen, en hen vragen het belang te beoordelen van de unieke functies die hij aanbiedt, zoals de smaak van het voedsel, portiegrootte, ingrediënten, sfeer en service. Het zal jou daarbij al snel verbazen hoe eerlijk mensen kunnen zijn als jij tevens vraagt ​​hoe jij jouw service verbeteren kan.

Hoe jij al jouw unieke unique selling points promoten kan

Er zijn heel veel manieren waarop een bedrijf of een zzp’er zijn USP’s aan zijn klanten plus potentiële klanten kan overdragen. Enkele veel gebruikte (online) methoden zijn:

Reclame – Traditionele media-advertenties en brand marketing kunnen een goede manier zijn voor een nieuw bedrijf of startende zzp’er om hun merk onder de aandacht van hun doelgroep te brengen en zo hun USP’s te showen.

Social media – Social media wordt voor steeds meer bedrijven een belangrijke verspreider van merkbekendheid. Een sterke aanwezigheid op sociale netwerken, plus het werken met eventuele social media ‘influencers’, kunnen een uitstekende manier voor bedrijven zijn om al hun unique selling points te promoten.

Contentmarketing – Het creëren van interessante of zogenaamde ‘virale inhoud’ die eveneens vertelt waarom een ​​zzp’er of bedrijf zich van zijn concurrentie onderscheidt, kan een goede manier zijn om jouw USP’s te verspreiden.

Digitale marketing – Bij een online winkel of digitaal bedrijf worden unique selling points vaak gepresenteerd als de slogan van een webpagina of als een opsomlijstje met unieke aandachtspunten op een productpagina.

Zoekmarketing – Het verbeteren van de SEO plus ranking van een website bij belangrijke zoekwoorden in zoekmachines zoals die van Google, kan een uitstekende manier zijn om voor een bedrijf of zzp’er meer impact en zichtbaarheid te genereren en zo hun unique selling points beter te promoten.

Unique selling points werken absoluut!

Unique selling points zijn statements die beschrijven hoe jouw product(en) of bedrijf anders (en hopelijk ook beter) is dan de concurrentie. De beste USP’s tonen een unieke kwaliteit en leggen uit hoe die kwaliteit jouw klanten of cliënten ten goede zal komen. Dit allemaal in een paar gedenkwaardige woorden.

Veel succesvolle bedrijven uit het verleden en heden gebruiken USP’s als hun slogans, zodat ze deze aan zoveel mogelijk potentiële klanten kunnen tonen. Sommige van de beste slogans uit het verleden hebben zelfs unieke productkwaliteiten gebruikt waarvan niemand ooit zou denken dat het goede verkoopargumenten waren. Totdat men zag dat ze werkten!

Dus is het nu de hoogste tijd om ook na te gaan denken over jouw unique selling points!

You May Also Like
Beste creditcard voor sparen (en besparen) 3

Beste creditcard voor sparen (en besparen)

Table of Contents Reward creditcardsGespaarde punten of contante beloningenWat zijn cashback creditcards?Vast bedragVerschillende tarievenRoterende categorieënHoe cashback creditcards vergelijken?Nederlandse…