Wat is het AIDA model en waar staan deze letters voor?
Het AIDA diagram heeft alles te maken met digitale marketingstrategie en reclame campagnes. Het staat voor Attention, Interest, Desire and Action en het vertegenwoordigt de fasen die een individu doorloopt tijdens het aankoopproces van een product of dienst.
Het AIDA diagram is een omgekeerde piramide, of ook vergelijkbaar met een trechter.
Hoe gebruiken we het AIDA model?
Het AIDA-model claimt dat bewustzijn leidt tot interesse, wat weer leidt tot verlangen en uiteindelijk tot actie.
Laten we eens kijken hoe we het AIDA-model kunnen gebruiken, door elk onderdeel van de ‘omgekeerde piramide’ onder de loep te nemen:
Attention – aandacht
Bovenaan staat ‘Attention’, de eerste stap in marketing is na te denken over hoe je de aandacht van consumenten trekt. Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat iedereen jouw product al kent. Wil je jouw product of dienst bekendheid geven, dan moet je de aandacht van de consument weten te trekken.
De beste manier hiervoor is ‘creative disruption’: met een creatieve boodschap bestaande gedragspatronen doorbreken, en dit kan op diverse manieren.
Je zou bijvoorbeeld de consument kunnen shockeren door provocerende beelden te gebruiken of advertenties te plaatsen op onverwachte locaties.
Interest – interesse
Vervolgens is ‘Interest’ aan de beurt: de consument is zich er al van bewust dat het product of de dienst bestaat. Nu komt het verhogen van het belang van de potentiële klant bij dit product om de hoek kijken.
Wanneer het product niet de juiste interesse van de consument benadert, kan het zijn dat deze niet geïnteresseerd is en afhaakt.
Benader dus de juiste doelgroep voor jouw product!
Desire – verlangen
Goed, de consument is nu geïnteresseerd in het product of de dienst, hij ziet het belang van aanschaf in. Nu wordt het tijd om ‘Desire’ in te zetten: in plaats van te denken aan het betreffende product als ‘goed product’ moeten we hem zover krijgen dat ie denkt ‘ik wil per se dit product’. In deze stap moet de consument de voordelen van het product gaan beseffen, zodat hij een aankoop gaat overwegen. Je doel is dus dat hij gaat verlangen naar het betreffende product.
Action – actie
De laatste stap van het AIDA-model betreft de actie van de consument, hij moet overgaan tot de aanschaf van het product. Maar welke trigger gebruik je hier nu voor?
Zowel onbeheersbare (het weer bijvoorbeeld), als beheersbare factoren kunnen belangrijk zijn. Beheersbare factoren zijn echter vaak van groter belang: de uitstraling van het product, de belevenis van de consument en de schappositie in de supermarkt.
Hoe komen we aan dit AIDA model?
Klassieke reclamemodellen gaan ervan uit dat consumenten in ieder geval drie fasen doorlopen voordat zij overgaan tot actie:
- De cognitieve fase (kennis)
- De affectieve fase (attitude)
- De conatieve fase (gedrag)
In dit AIDA-model – ontwikkeld door E.K. Strong in 1925 (!) – komen deze drie fasen terug.
Het is een klassiek model dat nog steeds in de marketing toegepast wordt om een reclameplan te ontwikkelen; aan de hand van de omgekeerde piramide, met vier stappen.
Het model kan toegepast worden om zowel een reclameplan voor websites of billboards te ontwikkelen, als een reclameplan voor tv-spots, tijdschriften of folders.
AIDA-model voorbeelden
Zoals we eerder schreven; het AIDA-model kan op nagenoeg ieder koopproces worden toegepast. Ook online wordt deze methode nog steeds volop gebruikt.
Het AIDA-model komt dan ook terug in elke marketing- en sales funnel (trechter). Attention en Interest maken deel uit van de marketing funnel, terwijl Desire en Action vallen onder de sales funnel.
Attention
Attention -interesse wekken – is over het algemeen het moeilijkste deel. Als het product of de dienst bijvoorbeeld niet heel aantrekkelijk is, kan dit erg moeilijk te bewerkstelligen zijn.
Denk bijvoorbeeld aan een winkel als ‘de Bijenkorf’ met zijn prachtige etalages; dat trekt enorm veel aandacht, je wil graag naar binnen om de koopwaar te bekijken.
Interest
Interest: wat wil jouw potentiële klant? Iemand die een smart tv aan wil schaffen en twijfelt tussen twee merken, kan over de streep getrokken worden door een mooie belofte. Bijvoorbeeld door het beloven van een lange garantietermijn.
Desire
Desire: goede reclame moet consumenten motiveren om – het liefst nu! – actie te ondernemen. Dat kan door middel van het doen van tijdelijke aanbiedingen, zoals gratis verzending voor een korte periode, of ‘vandaag 2 voor de prijs van 1’.
Je kunt online ook door middel van reviews je klant overtuigen. Op al deze manieren kweek je verlangen bij je klant.
Action
Action: de laatste stap van het AIDA-model is dat jouw consument actie onderneemt. Je advertentie of reclame moet altijd eindigen met een oproep tot actie – Amazon Prime gebruikt bijvoorbeeld een overtuigende tekst om de consument te overtuigen hun gratis Prime proefperiode te proberen.
Conclusie
Bijna een eeuw na de ontwikkeling van het AIDA model, gebruiken we het nog steeds.
Natuurlijk vinden sommigen dat het ietwat te simplistisch is. Het AIDA-model houdt bijvoorbeeld geen rekening met verschillende verkooppunten.
We kunnen vandaag de dag immers kiezen tussen een online of fysieke shop. Marketing voor een potentiële klant die een online winkel bezoekt, is compleet anders dan voor een potentiële klant die een fysieke winkel bezoekt.
Er zijn inmiddels vele variaties gemaakt op het AIDA-model:
- Het AIDCAS-model (Attention, Interest, Desire, Conviction, Action, Satisfaction)
- Het REAN-model (Reach, Engage, Activate en Nurture)
- Het NAITDASE-model (Need, Attention, Interest, Trust, Desire, Action, Satisfaction, Evaluation.
Maar toch…het AIDA model wordt nog steeds als actueel beschouwd. Thumbs up voor E.K. Strong!