Moneybird boekhouden

Moneybird: een fijn boekhoudsysteem, ontwikkeld door drie slimme ondernemers die een betaalbaar, doch simpel en tijdbesparend boekhoudpakket wensten. 

Moneybird werd in 2008 gelanceerd, had succes en werd 10 jaar later al gebruikt door meer dan 150.000 bedrijven. In 2020 voegde Moneybird ook nog een urenregistratie-functie aan hun systeem toe. 

De drie pakketten van Moneybird

Moneybird biedt drie betaalde pakketten aan waarbij je onbeperkt offertes en facturen kunt sturen en documenten kunt verwerken. 

Ook is er nog een gratis pakket waarbij je maximaal 20 uren regels, drie offertes, drie facturen en drie inkomende facturen per maand kunt aanmaken. Wellicht een handig starterspakket, voor de beginnende ondernemer, maar al snel niet voldoende. Je stapt dan wel heel makkelijk over op een van de betaalde pakketten. Zo kan je pakket stapsgewijs met je bedrijf meegroeien.

Het prijsverschil van de drie betaalde pakketten zit ‘m in de hoeveelheid banktransacties die per maand nodig zijn:

  • Pakket 1 heeft maximaal 20 transacties per maand voor €10,00
  • Pakket 2 bevat maximaal 50 transacties per maand voor €17,50 
  • Pakket 3 geeft je een onbeperkt aantal transacties per maand voor €25,00 

Welke pluspunten biedt Moneybird?

De pakketten maken het voeren van een administratie aangenamer en bieden erg veel mogelijkheden, namelijk:

  •  Je kunt de boekhouder toegang geven tot jouw administratie 
  • Debiteuren- en crediteurenbeheer 
  • De mogelijkheid om een klantenbestand bij te houden.
  • De prijzen van de pakketten zijn laag
  • Gebruiksgemak 
  • Er worden automatisch herinneringsmails verstuurd aan laat betalende klanten
  • De mogelijkheid om een iDeal of PayPal betaal-link toe te voegen 
  • Het online laten ondertekenen van offertes en simplerinvoicing*
  • Het opmaken van templates is eenvoudig
  • Met simplerinvoicing* ben je, middels je KvK-nummer, bereikbaar om rechtstreeks e-facturen uit te wisselen met andere bedrijven
  • Facturen worden automatisch ingeladen en hoeven alleen nog maar ingeboekt te worden (sommige bankrekeningen kunnen automatisch gekoppeld worden) 
  • Moneybird stelt niet alleen koppelingen van transacties voor, maar boekt ze ook automatisch
  • Het programma heeft een scan- en herken-, maar ook een mail- en herkenfunctie (inkomende facturen mail je door naar de herkenfuntie) 

Heeft Moneybird minpunten?

Natuurlijk zijn er altijd wat punten waarop er verbeterd kan worden, Moneybird heeft er slechts een paar:

  • De mogelijkheden van de templates zijn wat beperkt 
  • Simplerinvoicing* wordt in de praktijk niet vaak gebruikt, dus de meerwaarde is klein
  • Als je hulp nodig hebt, kun je een e-mail sturen of een tweet (dit is overigens niet voor iedereen een minpunt)
  • Je moet credits kopen om gebruik te maken van de herken-functie (de kosten zijn echter te verwaarlozen)

*Simplerinvoicing: Met simplerinvoicing kun je direct e-facturen van andere organisaties in je administratie ontvangen die ook van Moneybird gebruik maken. Je hoeft deze facturen alleen nog maar in te boeken, niet te uploaden.

Conclusie

Moneybird: een prima ‘ meegroei’ boekhoudpakket voor de kleine ondernemer voor een lage prijs. Vooral geschikt voor mensen die niet perse persoonlijk contact hoeven en het geen punt vinden om te communiceren via e-mail of Twitter bij vragen en problemen.

You May Also Like